Fitter&Fitter

Een geslaagde avontuurlijke tocht à la Kamp Waes als sportdag en teambuilding

Vandaag organiseerde Fitter&Fitter een sportieve teambuilding voor VEKA, het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap. ‘Iets à la Kamp Waes’, hadden ze gevraagd. Ik was op slag in mijn nopjes. Lees hoe onze groep een uitdagende teambuilding tot een goed eind bracht.

Vandaag organiseerde Fitter&Fitter een sportieve teambuilding voor VEKA, het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap. ‘Iets à la Kamp Waes’, hadden ze gevraagd. Ik was op slag in mijn nopjes. Overtuigd van de groene zaak als ik ben, wil ik de ecologische boodschap uitdragen door middel van sport. Als je dan een sportieve activiteit door onze prachtige groene streek (Meerdaalwoud) mag organiseren voor  de overheidsinstantie die zich met groene energie bezig houdt, dan maak ik al een milieubewust huppeltje nog voor we begonnen zijn.

Dat ik een Cargoroo, een elektrische deelbakfiets, zou gebruiken om die hele dag te organiseren, dan was voor mij een evidentie. Ik contacteerde Cargoroo, die ook direct gewonnen waren voor een samenwerking. Et voilà, ready to start!

De tocht begon op de trein. Iedereen moest om 8.25 de trein in Leuven richting Waver neen. Op de trein zouden ze de eerste opdracht ontvangen. De spanning was, dixit de sms in mijn inbox, een mix van nervositeit, ongeduld en enthousiasme. In de trein moesten ze de verdeling doen voor de eerste proef, een kaartleesproef. Bij het verlaten van het station hadden ze 35 minuten de tijd om de groep naar eigen goeddunken op te splitsen om punten te gaan zoeken in het bos. Dat ‘naar eigen goeddunken’ is iets wat je vooraf niet kan inschatten en wat wel eens verkeerd kan uitdraaien, zo zou ook achteraf blijken. Na 35 moesten padvinderskunstjes tonen moesten ze aan een volgende proef aankomen, althans, dat was de opdracht, maar dat was buiten 2 lopers gerekend. De snelsten van het lot vergrepen zich aan de opdracht, en gedreven op adrenaline en enthousiasme stoven ze het woud in. Nog voor ze er erg in hadden stoven ze er aan de andere kant al terug uit. Nahhh, dat was véél te ver. Oeps. Hun ploegmaten daarnetegen, die liepen al na een kleine twintig minuten druppeltjesgewijs binnen, ruim binnen de tijd, maar de twee snelle hazen, die lieten op zich wachten. De twee waren de verste punten gaan zoeken, maar ze bleven lang achter. De tijd tikte genadeloos weg en nog steeds van onze twee vrienden geen spoor. De groep begon nerveus te worden, begon luid te roepen in de hoop dat hun ploegmakkers op hun geroep zou afkomen, maar dat mocht niet baten. Later ruimde die nervositeit zelfs al plaats voor een tikkeltje ongerustheid: “Zouden we ze niet bellen? Er zal toch niets gebeurd zijn. Shit, wat als ze ons echt niet terugvinden?” Na een telefonisch contact was er teken van leven, jawel, er was zelfs teken van enthousiasme, veel, enthousiasme, zelfovertuigd teken van energiek leven: “We zijn er binnen vijf minuutjes.” De zelfoverschatting en het opportunisme overviel hen opnieuw, want die vijf minuten, die duurden toch ook nog wel wat langer.

De rest van de groep was inmiddels al lang met de volgende opdrachten. Om niet te zeggen dat ze er al klaar mee waren. Er werd aan de liaan (klimtouw) geslingerd en een eerste opwarmertje, een behendigheidsspel, verliep vlekkeloos. Geen enkel strafpunt opgelopen! Deze bende had zin om een topscore te behalen, dat was klaar als een klontje. De volgende twee opdrachten werden al wat zwaarder. Een bal van 5 kilo moest zo snel mogelijk 100m verder gegooid worden en lomp gewicht moest met een koord ook over die afstand getrokken worden. Met veel overgave, ja zelfs doodsverachting, smeten ze zich in die opdrachten. Na deze 2 knalprestaties van de ploeg kwamen de verloren gelopen ploegmakkers eindelijk aan. In plaats van de opgelegde 35 minuten, hadden zij er meer dan een uur over gedaan. Ze hadden wellicht al een kilometer of 6 teveel gelopen. Kletsnat in’t zweet. Knap gedaan, kerels!


Vervolgens liep de groep met een kaart verder naar de volgende opdracht, de SpringPlank. De hele groep moest in plank gaan staan en iedereen moest één voor één over alle ploegleden springen. Er werd tot het gaatje gegaan. Menig groepslid stond te trillen van vermoeidheid, maar niemand wilde degene zijn die de knieën aan de grond zette. Allemaal hoopten ze op een collega om de op te geven, maar zelf vertikten ze te plooien. Wat een doorzetters! Ze hebben zich echt volledig uitgeperst. De maximumscore werd gehaald en iedereen had een grimas van heb je me daar in het kwadraat getoond.

De proef werd opnieuw gevolgd door een eindje lopen met kaart. Aan de volgende opdracht wachtte een kleine bevoorrading om nieuwe krachten te tanken, en dat was nodig. Voor de volgende proef moesten een stapel zware voorwerpen de berg opgedragen worden. De voorwerpen varieerden van 5 tot 20 kilogram. Alle voorwerpen die buiten tijd boven kwamen, moesten in de volgende 3 kilometer meegenomen worden. Het was dus belangrijk om goed te verdelen bij dat naar boven dragen. De groep bracht het er goed vanaf. Bijna alle voorwerpen waren op tijd boven, enkel de kettlebell van 12 kilo moest mee op het vervolg van de tocht.


De vermoeidheid stapelt stilaan op, maar onze dappere deelnemers laten zich niet kennen. Ze haspelen hun volgende 5 kilometer bijzonder snel af en zijn klaar voor de slotproef, een krachtmeting waar de restjes kracht en energie op tafel gelegd moesten worden.  In 6 minuten tijd moest de groep zoveel mogelijk burpees, lunge jumps, push-ups en jack knifes uitvoeren. Ze verpulveren alle records, vegen ze van de tabellen alsof het niets is. WAT! EEN! KANJERS! Ze hijgen, ze puffen, hun tong hangt aan de grond. Voorover gebogen staan ze te staren naar de grond, terwijl de bovenbenen branden van de vele lunge jumps. Hallo verzuring! “Dag moeder! Dag moeder!” Rik De Sadeleer is nooit ver weg als je een krachttoer neergezet hebt.

De laatste kilometers worden in een goedlachse stemming afgelegd. Iedereen oogt heel voldaan, een beetje moe, maar vooral heel springlevend. Die energie van de mensen van het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap, dat is me wat. Die verbruiken veel energie, en achteraf lijken ze nog energieker 

Het was wat mij betreft een fantastische sportdag! Oh ja, jullie hadden een totaalscore van 143 punten gehaald. Uitermate knap.

 

Bedankt voor de leuke, sportieve dag!

 

Bart

*** Life is better when you're fit ***






Fitter&Fitter coach Bart fietst de Marmotte

In 2020 vroeg mijn goede vriend Driesd of ik de Marmotte wilde meerijden. Ik kende die fietstocht niet en zei in volledige Pipi Langkousstijl: "Ik ken het niet, dus ik weet niet of ik het kan, maar da's goed, het zal wel lukken." Het werd een jaar waarop de fiets een prominentere rol kreeg in mijn leven. Lees hier het, nou ja, euh, "uitgebreide" verslag. :-)

Lees meer

What I talk about, when I talk about preparing de Marmotte

Murakami schreef een bestseller over waar hij tijdens het lopen aan dacht. Bart, trainer-oprichter van Fitter&Fitter, rijdt op 4 september de befaamde Marmotte Granfondo en waande zich een Murakami op de fiets. Lees hier het verslag van de voorbereiding.

Lees meer

Het moeilijkste aan personal training geven is omgaan met de zware emoties

Personal training geven geeft vaak voldoening. Je vormt samen met de klant een hecht duo om samen stap voor stap sterker en fitter te worden. Je deelt de goede momenten van progressie. Maar het is soms ook heel moeilijk. Soms nemen emoties de bovenhand.

Lees meer

5 tips om een betere en blessurevrije loper te worden.

Lees hoe veel lopers worstelen met loopblessures en ontdek met 5 tips hoe jij blessures kan afhouden. Blijf blessurevrij, word sneller, sterker en verbeter je houding met deze tips.

Lees meer

Buiten komen houdt je gezonder deze herfst en winter, niet alleen tegen Corona

De Morgen kopte dit weekend, in het kader van Corona, dat we meer moeten buitenkomen. Ik viel van mijn stoel en kroop er vervolgens weer op. Aha, juist, voor al de rest mogen we binnen blijven, maar voor Corona moeten we meer naar buiten. De wereld op z’n kop. Buiten komen is de max!

Lees meer

REWIND (2013): Stabilisatietraining voor lopers: Trainen voor een sterk lichaam

Lopers worden vaker geplaagd door blessures dan hen lief is. Wanneer het om een eenmalige blessure gaat is het niet zo'n ramp, maar meestal komen blessures terug en blijven ze terug komen. Niet zelden duik je bij een blessure vaak van de ene in de andere blessure. Je raakt er wel eens moedeloos van. Stabilisatietraining vormt een onderdeel van blessurepreventie, maar hoe begin je eraan?

Lees meer

REWIND (2012) Looptechniek: het belang van Core stability

De Keniaanse Jeptoo behaalde zilver op de marathon op de olympische spelen. Het laatste wat je van haar kan zeggen is dat ze niet kan lopen.En toch durven kwatongen dat wel in twijfel trekken bij het zien van haar loopstijl. Sterke overpronatie, knieën die heel hard naar binnen knikken en een onderbeen dat naar buiten wordt geslagen. Maar wel zilver op de spelen. Ze levert er alleszins stof tot discussie mee.

Lees meer

REWIND 2012: Looptechniek: Lopen is geen kinderspel

Lopen, we kunnen het allemaal. Het is kinderspel. Letterlijk. Van zodra we rechtop kunnen staan, proberen we te lopen. En van zodra we kunnen lopen, doen we het alsof het een lieve lust is. Lopen lijkt zo eenvoudig dat we er niet meer bij stilstaan. Of toch niet? (artikel uit 2012, geschreven door Bart Delobel, oprichter van Fitter&Fitter)

Lees hier het artikel

Als personal coach maak je sprookjes mee vanop de eerste rij. En je draagt er op de koop toe nog aan bij.

De transformatie van iemand die 10 of 20 kilo verliest door een sportievere en gezondere levensstijl, is eindeloos veel groter dan louter die getalletjes van de weegschaal of prestatie. Het zijn verhalen van openbloeien, van leren geloven in zichzelf, van mentaal sterker worden,... Als coach ben je de bevoorrechte persoon die deze stuk voor stuk prachtige verhaaltjes van kortbij mag meemaken. En dat vind ik waarlijk fantastisch.

Lees meer

Corona: Trek uw mondmasker uit en uw buitensportkleren aan. Dat is solidariteit!

De wereld is de pedalen kwijt. Corona doet de hele wereldpolitiek wild om zich heen slaan. We verstoppen ons letterlijk en figuurlijk achter mondmaskers om de grotere problemen en daarmee onze verantwoordelijkheid en ons falen te ontlopen. Tientallen andere welvaartsziektes richten al jaren meer schade aan dan het C-virus. Ondertussen gaat de planeet in ijltempo naar de vaantjes gaat. Toch zijn we enkel in staat ingrijpende maatregelen te treffen voor Corona. Waarom toch?

Lees meer

REWIND (2013): Looptechniek tot op het bot ontleed

Hoe belangrijk is de loophouding en -techniek voor een loper? Wat is een goede houding en waarom? Hoe belangrijk is de houding van mijn armen en waarom kan het vasthouden van een gsm of drinkbus leiden tot een minder efficiënte houding en misschien zelfs tot een blessure? We ontleden de loophouding tot op he bot en geven je tips voor een goede houding.

Lees meer

Fitter&Fitter aan de elektrische deelbakfiets: Fly me away to a fit and sustainable future

Leuven, de stad die Europees goud won als groene stad, biedt vanaf juli elektrische deelbakfietsen aan. In juni mocht Fitter&Fitter deze bakfietsen al uittesten. En of we daar blij mee waren! Zeg nooit zomaar bakfiets tegen een bakfiets. Een bakfiets is een feest, tenminste als je eigenaar bent van een jonge, speelse geest.

Lees meer

REWIND (2012): Trail, de alternatieve wind door het looplandschap

In 2012 voorspelden we voor het looptijdschrift Zatopek dat trail een enorm hype zou worden. We schreven er een artikel over. 7 jaar later is het looplandschap voor goed veranderd, en daar zijn we blij om.

Lees meer

Karen traint voor Marathon du Mont Blanc met core, kracht en techniek

Na jaren vol trails, marathons en ultra's, neemt Karen dit jaar deel aan de Marathon du Mont Blanc. Vroeger werd ze vaak geplaagd door blessures. Met een uitgebalanceerde training met aandacht voor core stability, krachttraining en techniektraining willen we samen van dit verhaal een succes maken.

Lees meer

Personal training: anders dan anders.

Ken je het gevoel dat een kinesist of voedingscoach je oefeningen of huiswerk meegeeft en dat je er keer op keer niet in slaagt om dat te doen? In personal training gebeurt vaak hetzelfde en dus zochten we andere manieren om ervoor te zorgen dat mensen hun doelen bereiken. Lees hier hoe!

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x