Fitter&Fitter

Karen traint voor Marathon du Mont Blanc met core, kracht en techniek

Na jaren vol trails, marathons en ultra's, neemt Karen dit jaar deel aan de Marathon du Mont Blanc. Vroeger werd ze vaak geplaagd door blessures. Met een uitgebalanceerde training met aandacht voor core stability, krachttraining en techniektraining willen we samen van dit verhaal een succes maken.


Karen is al jaren één van onze vaste waarden in de bootcamp. Al jaren is ze bijna wekelijks van de partij. Wie denkt “waauw, straffe madam”, moet maar eens checken op Strava of Facebook, dan val je pas achterover. Karen houdt het niet bij bootcamps, ze vult haar weekends met trails, ultratrails, marathons, … De beloning van dat jarenlange outdoor sporten volgde. Ze kreeg het fantastische nieuws dat ze in 2020 de Marathon du Mont Blanc mag meedoen. Oogjes beginnen te flikkeren, De voetjes maken op slag sprongetjes en het lopershart staat in vuur en vlam, maar het werk moet uiteraard nog beginnen. We zijn er nog niet.


Structuur in training essentieel om blessures af te houden

Die vele uren intensief sporten heeft echter ook een keerzijde van de medaille. Veel en zwaar belasten leidt niet zelden tot blessures, en ook Karen heeft geregeld te kampen met overbelastingen. Intensief trainen kan niet blijven duren als je niet voldoende aandacht besteedt aan rust, herstel, voeding, versterkende oefeningen en ontspanning. Een gestructureerde aanpak, met een plan, is nodig. Zelfs een kampioen en alleskunner als MVDP lijkt voortdurend te spelen, maar zelfs bij zo’n speelvogel zit heel veel structuur in de training en planning. En ja, ontspanning kan ook deel uitmaken van een trainingsschema. Kan? Moet!

Om het avontuur van Karen tot een goed einde te brengen, zal ze begeleid worden door Bart Delobel, de loopcoach bij uitstek van Fitter&Fitter.


Uitgebalanceerd schema met core stability, beenkracht, voet versterken, techniektraining en een ElliptiGO

Bart D.: “We hebben 6 maanden om haar klaar te stomen, dat moet op zich voldoende zijn. Veruit het belangrijkste is dat ze in die hele aanloop haar verschillende wedstrijden en trainingen kan blijven doen zonder last te hebben van blessures. Daar zal de focus op liggen, want ook op dit moment is ze nog niet volledig verlost van een ontsteking aan de knie.

In de beginfase zullen we de kilometers beperken. We werken in de eerste maanden met de ElliptiGO om de beenkracht op te bouwen zonder de schokbelasting van het lopen. Daarnaast bevat het schema in de eerste twee maanden krachtoefeningen voor voet, kuit, benen en core en looptechniekoefeningen.


Verbeteren loophouding om blessures aan te pakken

In analyse van de loophouding merken we een lage cadans, gecombineerd met teveel rotatie, of noem het geslinger, van schouders en benen. Dat veroorzaakt overbelastingen in de knie, maar mogelijk ook elders. Het zal zaak zijn om de pasfrequentie te verhogen, onder andere door de core te versterken. De tragere pasfrequentie is er wellicht mede doordat Karen een vrij grote voetmaat heeft, wat ervoor zorgt dat ze met vrij grote hefbomen loopt. Elke gram extra aan je schoenen bemoeilijkt een hoge cadans, en als je zo’n ranke lopersbenen hebt met vrij grote voeten, dan moet je core extra werken om dat molentje vlot te laten draaien.


Luisteren naar het lichaam

Een ander belangrijk aspect zal zijn om te luisteren naar het lichaam en op tijd rust in te bouwen. In de afgelopen jaren zagen we niet zelden dat Karen ondanks een blessure toch nog deelnam aan een zware wedstrijd, wat uiteraard niet altijd het herstel bevorderde. No pain no gain is een bewonderenswaardige slogan, maar gaat om het afzien omdat iets zwaar is. De slogan gaat niet voor blessures. Wanneer het lichaam signalen van pijn uitzendt, is dat omdat er iets niet snor zit.” Hier zullen we zeker ook extra aandacht aan besteden, zodat er een goede opvolging is en dat we snel en adequaat reageren op de kleinste pijnprikkels en dat de trainingen aangepast worden in functie van hoe het lichaam reageert.

De corona-onderneming

Door Glen Van den Bulcke, gepassioneerd duursporter, sportmanager en coach bij Fitter&Fitter.

Lees meer

Bootcamp voor iedereen

Fitter&Fitter heeft tientallen bootcampSTERREN over heel Vlaams-Brabant, maar de situatie van één van onze trouwste bootcampSTERREN, Elke, is net wat atypischer. Haar verhaal maakt duidelijk dat een Fitter&Fitter-bootcamp voor iedereen kan, dat iedereen welkom is.

Lees meer

REWIND (2012): Trail, de alternatieve wind door het looplandschap

In 2012 voorspelden we voor het looptijdschrift Zatopek dat trail een enorm hype zou worden. We schreven er een artikel over. 7 jaar later is het looplandschap voor goed veranderd, en daar zijn we blij om.

Lees meer

REWIND (2013): Looptechniek tot op het bot ontleed

Hoe belangrijk is de loophouding en -techniek voor een loper? Wat is een goede houding en waarom? Hoe belangrijk is de houding van mijn armen en waarom kan het vasthouden van een gsm of drinkbus leiden tot een minder efficiënte houding en misschien zelfs tot een blessure? We ontleden de loophouding tot op he bot en geven je tips voor een goede houding.

Lees meer

REWIND (2013): Stabilisatietraining voor lopers: Trainen voor een sterk lichaam

Lopers worden vaker geplaagd door blessures dan hen lief is. Wanneer het om een eenmalige blessure gaat is het niet zo'n ramp, maar meestal komen blessures terug en blijven ze terug komen. Niet zelden duik je bij een blessure vaak van de ene in de andere blessure. Je raakt er wel eens moedeloos van. Stabilisatietraining vormt een onderdeel van blessurepreventie, maar hoe begin je eraan?

Lees meer

REWIND (2012) Looptechniek: het belang van Core stability

De Keniaanse Jeptoo behaalde zilver op de marathon op de olympische spelen. Het laatste wat je van haar kan zeggen is dat ze niet kan lopen.En toch durven kwatongen dat wel in twijfel trekken bij het zien van haar loopstijl. Sterke overpronatie, knieën die heel hard naar binnen knikken en een onderbeen dat naar buiten wordt geslagen. Maar wel zilver op de spelen. Ze levert er alleszins stof tot discussie mee.

Lees meer

REWIND 2012: Looptechniek: Lopen is geen kinderspel

Lopen, we kunnen het allemaal. Het is kinderspel. Letterlijk. Van zodra we rechtop kunnen staan, proberen we te lopen. En van zodra we kunnen lopen, doen we het alsof het een lieve lust is. Lopen lijkt zo eenvoudig dat we er niet meer bij stilstaan. Of toch niet? (artikel uit 2012, geschreven door Bart Delobel, oprichter van Fitter&Fitter)

Lees hier het artikel

Personal training: anders dan anders.

Ken je het gevoel dat een kinesist of voedingscoach je oefeningen of huiswerk meegeeft en dat je er keer op keer niet in slaagt om dat te doen? In personal training gebeurt vaak hetzelfde en dus zochten we andere manieren om ervoor te zorgen dat mensen hun doelen bereiken. Lees hier hoe!

Lees meer

5 tips om een betere en blessurevrije loper te worden.

Lees hoe veel lopers worstelen met loopblessures en ontdek met 5 tips hoe jij blessures kan afhouden. Blijf blessurevrij, word sneller, sterker en verbeter je houding met deze tips.

Lees meer

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x